29.5.2023. 17:15
1
Ad hoc mjere "u modi": Šta predlaže akademska zajednica šta je potrebno da bi se smanjio broj nesreća sa smrtnim ishodom
FOTO: N1
Nakon saobraćajne nesreće u kojoj je poginula Azra Spahić, te povrijeđene dvije osobe, od kojih jedna teško, Vlada Kantona Sarajevo izdala je niz interventnih mjera kojima se želi povećati sigurnost u saobraćaju i sigurnost pješaka, no da li su iste dobre. Šta kaže struka i akademska zajednica.

Nakon vanredne sjednice Vlade, zamjenik premijera KS Emir Dedović, koji je vodio sjednicu u odsustvu premijera Nihada Uka rekao je da će jedan dio mjera biti implementiran hitno, a jedan dio mjera dugoročno.

Dedović je istakao kako će se hitno implementirati mjere koje se odnose na policiju.

“Policija je počela određene stvari već juče raditi i prevenirati dio stvari koje su u njihovoj nadležnosti. Donijeli smo kao prvu mjeru pojačan policijski nadzor na svim trenutnim raskrsnicama od 19 do 7 ujutro. Od prvog juna završavamo proceduru za 195 novih policijskih službenika koji će dati podršku trenutnim jedinicama”, rekao je Dedović.

Dodao je da je još jedna od mjera koja će se hitno implementirati i pojačana kontrola i podrška u automobilima i presretačima koji registruju one koji prekorače brzinu, da pomognu policijskim službenicima i kamerama.

Jedna od mjera je da se završe i otklone prepreke koje su danas prisutne, da se trajno oduzme vozilo prekršiocima ovih mjera.

“Mi smo konstatovali gdje su prepreke u sistemu da to završimo i daćemo rokove da to što prije završimo i da oni koji koriste automobil nikad više ne mogu biti u prilici da imaju to vozilo na raspolaganju. Naredna stvar je da ćemo povećati kazne koje se izriču za saobraćajne prekršaje i to u proceduri koja je neophodna za to”, rekao je Dedović.

Dodao je i da će se ići na pokretanje procedure za smanjenje brzine u naseljenim dijelovima Sarajeva, te da bi dozvoljena brzina bila smanjena sa 40 na 30 km/h i sa 60 na 50 km/h.

“Automobil se koristi kao oružje. Mi smo kreirali smjernice za poboljšanje sigurnosti saobraćaja. Osnovna karakterisika jeste postojanje mogućnosti oduzimanja oružja i vozila”, kazao je Katica.

Katica je dodao da prema sadašnjim propisima jedna osoba u alkoholiziranom stanju, a koja je vozač može biti kažnjena s novčanom kaznom.

“Mi u MUP-u cijelo vrijeme radimo”, rekao je Katica.

Dodao je da razmatraju sve vrste inicijativa i sve ono što će im olakšati.

“Odmah raspisujemo novi konkurs za 250 novih policajaca. Vlada je za to dala odobrenje”, rekao je Katica.

“Na 163 raskrsnice ćemo imati kamere. Od septembra krećemo s adaptivnim upravljanjem saobraćaja” kazao je Šteta.

Profesor Univerziteta u Sarajevu i član Evropske akademije nauka i umjetnosti Nedžad Korajlić za Buku je kazao da su mjere donesene s brda, s dola i bez ikakvih konsultacija sa akademskom zajednicom.

“Sa ovim mjerama se kažnjavaju svi građani, a ne samo ciljne grupe”, rekao je profesor Korajlić.

On je predložio šest mjera za smanjenje težih saobraćajnih prekršaja sa smrtno stradalim.

*Strože kazne: Oštrije kazne za teške prekršaje mogu poslužiti kao odvraćanje. Ove kazne mogu uključivati veće novčane kazne, duže suspenzije vozačkih dozvola, ili čak zatvorske kazne za najteže prekršaje.

*Edukacija: Obrazovni programi za vozače mogu pomoći u podizanju svijesti o rizicima povezanim s prebrzom vožnjom i drugim opasnim ponašanjem u vožnji. Ovi programi mogu biti posebno usmjereni prema mladim vozačima, koji su često u većem riziku.

*Tehnologija i infrastruktura:

Uvođenje tehnologija kao što su digitalne kamere za nadzor brzine, redoviti tehnički pregledi vozila i poboljšanje infrastrukture prometnica mogu pomoći u smanjenju teških saobraćajnih prekršaja. Takođr, bolje osvijetljeni putevi, jasno označene prometne signalizacije, i sigurnosne barijere mogu pomoći u sprječavanju nesreća.

*Kontrolne točke: Redovne policijske kontrole mogu poslužiti kao efikasan alat za smanjenje brzine vožnje. Prisutnost policije na cestama može ohrabriti vozače da se pridržavaju ograničenja brzine.

*Terapijski programi za prekršitelje: Za vozače koji su skloni opasnom ponašanju, posebni terapijski programi mogu biti korisni. Ovi programi mogu pomoći vozačima da shvate posljedice svojih akcija, nauče bolje strategije upravljanja bijesom ili stresa i razviju sigurnije navike vožnje.

*Povećana saradnja između agencija: Bolja komunikacija i saradnja između policijskih snaga, vlada, lokalnih zajednica i organizacija civilnog društva mogu takođe pomoći u smanjenju broja teških saobraćajnih prekršaja. Zajednički napori mogu uključivati kampanje javnog svjesnosti, zajedničke programe obuke, i koordinirane inicijative za provođenje zakona.

Za provođenje kvalitetnih mjera potreban je, dodaje profesor Korajlić, holistički pristup.

“Važno je napomenuti da svaka od ovih mjera mora biti temeljena na solidnim naučnim dokazima kako bi se osigurala njihova učinkovitost. Također, svaka mjera mora biti pažljivo usklađena s pravima i slobodama građana kako bi se održala pravednost i poštovanje prema pojedincima”, zaključio je profesor Korajlić.  

Najavljene mjere naišle su na veliki broj komentara, mnogi komentari su negativni. Komentari se uglavnom odnos na to da su populistički i neće funkcionisati na terenu. 

Zastupnik u Skupštini Kantona Sarajevo Albin Zuhrić (DF) kritikovao je odluku Vlade Kantona Sarajevo, koja je usvojena na vanrednoj sjednici u nedjelju, da će biti smanjena najveća dozvoljena brzina za vozila. Naveo bi da će se stvoriti velike gužve u saobraćaju. 
 
"Najava obezglavljene Vlade KS da spusti dopuštenu brzinu u Sarajevu, kao odgovor na ubistvo Azre Spahić je suluda i neodgovorna", istakao je Zuhrić.

Kako je istakao Zuhrić, nesreća se nije desila jer je neko nije vozio propisnom brzinom i poštovao pravila nego suprotno te tvrdi da će se provođenjem ove odluke samo stvoriti gužve u saobraćaju.

"Smanjivanje brzine na glavnoj saobraćajnici na 50 km/h će samo paralizovati grad dodatno, a neki berberovići će i dalje voziti pijani, bez vozačke, duplo brže od ograničenja. Najava mjere vam je toliko iracionalna da pokazuje samo zbunjenost i strah u vrijeme krize. Ostavite se populizma kojem pribjegavate u stanju panike, i rješavajte problem koji zaista imamo, da nemamo mogućmost oštro kažnjavati ljude poput Berberovića, zatvarati ih i naplaćivati im kazne koje će ih ostaviti bez imovine"
, poručio je Zuhrić.

Jedan od prijedloga iznio je i doktor ekonomskih nauka Faruk Hadžić. Njegov prijedlog prenosimo u cijelosti:

“Ideja i prijedlog. Zašto donosioci odluka ne bi razmislili o tome da umjesto zapošljavanja stotina policajaca i kamera, ne daju „ovlasti“ građanima. Koliko vas je bilo do sada u situaciji kada se vozite, da ispred ili iza vas neki krkan divlja po cesti, prestiže na punoj liniji, ugrožava saobraćaj? Baš tada kada treba da bude policije, nje nema. To se neće riješiti ni sa 100, ni sa 1.000 novih policajaca ili radara. Kod radara je problem što usporite kod radara i onda pun gas. Šta smo dobili, ništa.

Ideja je da se izmjeni regulativa i omogući građanima da evidentiraju prekršaje i pošalju jednostavno u policiju. Nagrada bi bila pola iznosa koji se naplati kroz kaznu. Ja bih prvi ugradio kameru u autu, koja bi snimala vožnju i vrlo bih rado slao sve prekršaje policiji, ne da bih zaradio novac, nego da bi to doprinijelo sigurnosti. Sav novac bih donirao u javne kuhinje. Zašto ne ići korak dalje, napraviti platformu, gdje bi putem aplikacije građani stavljali sve prekršaje. Zamislite tokom divljanja, deset građana odmah evidentira prekršaj i „dojavi“ isti policiji. Odmah mu napišite deset kazni i / ili oduzmite vozilo. Na vama je da smislite kaznenu politiku. Učinite platformu transparentnom, da svako pazi šta se desilo sa prekršajem, da ne bude „sakriven“ u ladicu. Evidentirajte ne samo brzu vožnju, nego i presporu vožnju, pogotovo kamiona koji namjerno prave kolone, ugrožavajući tako ostatak saobraćaja.

Omogućite građanima da budu inspektori i „kamere“ sigurnosti, a zašto ne i da neko zaradi na tome, ako ga to zanima. Nemate za to troška. Ja ću rado pomoći, ako mogu, iako to nije moja oblast. Nemam ništa protiv da zaposlite dodatne policajce, ali budite racionalni. Nama treba efikasnost. Moj motiv je da moje dijete ne bude sljedeća žrtva ubica na cestama. Nemojte molim vas govorit kako nešto ne može ili da je teško, hajmo napraviti kako može”,
predlaže Hadžić.

Hoće li manjenje brzine sa 60 km/h na 50 km/h ili sa 40 na 30, zaustaviti ubice na cestama, na ovo pitanje je odgovorio i bivši ministar unutrašnjih poslova KS Nermin Pećanac. 

"Svaka mjera koja može povećati stepen bezbjednosti je uredu. Međutim, ove mjere o kojima sam čitao su iz redovnih nadležnosti Vlade KS, putem svojih ministarstava. S druge strane, mjera "smanjenje brzine sa 60 Km/h na 50 km/h" me najviše zaboljela, jer očigledno da nisu shvatili o čemu e radi. Ta mjera za objesne vozače ne znači ništa, zato se to naziva vožnja iz objesti. Da mu je ograničenje bilo 50 km/h, kao da se on opet ne bi trkao po cesti. Neće se dakle, postići svrha. Ne može se smanjiti brzina, a da se ne promjeni režim semafora, jer će doći do zagušenja", kazao je za Source bivši minstar unutrašnjih poslova KS.

Smatra da je veći broj policijskih službenika na saobraćajnicama je glavni faktor koji bi trebao utjecati na smanjenje "divljanja" motornim vozilima po saobraćajnicama.

"Policija sigurno zna da u večernjim satima ima najviše trkača i tada oni izlaze. Režim saobraćaja bi se trebao promijeniti, dosta više zelenih valova, jer ako mu daš zeleni val, on ode. Ali ni to nije garant za te luđake koji voze 120 km/h. Treba što više policije na raskrsnicama. Bezbjednost nije luksuz, to je potreba i u to treba ulagati. Sve morate obezbjediti i onda ocijeniti rad policijskih službenika. Tek kad se nešto dogodi Vlast kreće sa hitnim mjerama. Problem kod nas su slabi zakoni, a i zakoni koji postoje, ne prati se njihova implementacija", zaključio je Pećanac.

Prilikom ove nesreće, teže je povrijeđena i Azra Suljić, kojoj se ljekari bore za život. Povrijeđena je još jedna osoba. Vozilom je upravljao Armin Berberović zvani Berba, koji je uhapšen.  On je uhapšen zbog postojanja osnova sumnje da je počinio krivično djelo iz člana 336. KZ FBiH (teška krivična djela djela protiv sigurnosti javnog prometa), u vezi s KD iz člana 332 KZ FBiH (ugrožavanje javnog prometa).

Prema Krivičnom zakonu FBiH, kazna za ova krivična djela je minimalno godinu dana, a može ići i do osam godina zatvora. 

(Piše: Erna Hadžić)

1
SOURCE PRIČE
NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala source.ba. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal source.ba zadržava pravo da obriše komentar bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara source.ba nije dužan obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.

Impressum
T:
M:
Marketing
T:
M:
Aplikacije
Mobilna aplikacija
Android aplikacija
Social

Copyright ©2009 - 2024, Source d.o.o.