Velika prašina se podigla oko špage koja je postavljena u Begovoj džamiji tokom programa prije Bajram-namaza. Brojni portali u BiH su tako napisali kako je u Begovoj džamiji napravljena očigledna VIP zona za određenu vrstu elite koja je po nekom nepisanom pravilu predviđena da klanja u prvim redovima/safovima najpoznatije sarajevske džamije.
Negodovali su i brojni korisnici društvenih mreža, dok su neki nevješto pokušavali da kažu kako su mediji vijest "lansirali" kako bi izazvali smutnju i unijeli razdor među muslimanima, što je klasični kliše i što baš i nema veze sa tematikom o kojoj se pisalo. Kliše je kad kažeš da si safove razdvojio kako bi se znao neki red. O kakvom redu pričamo?
Iz Rijaseta islamske zajednice u BiH su jučer spornu situaciju pojasnili za portal Faktor. Danas smo pokušali dobiti konkretno objašnjenje na neke dijelove ovog pojašnjenja, ali su nam u Rijasetu IZBiH rekli da isto možemo dobiti tek sutra, jer je danas i dalje neradni dan u Rijasetu. Ukoliko isto dobijemo, naknadno ćemo ga objaviti na Source.ba portalu.
"Bajram-namaz u Begovoj džamiji je centralna ceremonija i tih nekoliko safova se uvijek ostavljalo za goste, prije svega iz diplomatskog kora, koji su naši gosti i koji od nas očekuju da im pokažemo poštovanje u centralnoj džamiji. To je samo u Begovoj džamiji slučaj jer je stvar ustaljenog protokola. Ovaj Bajram su tu klanjali i članovi delegacije Iranskog parlamenta koji su se zadesili u našoj domovini. Čim se smjeste zvanice na centralnoj bajramskoj svečanosti safovi se popunjavaju kao i u svakoj drugoj džamiji. Ne znamo zašto se to ove godine problematiziralo, ali razumijemo da se ljudima može učiniti čudno jer to nije praksa u našim džamija i ne teba biti. Ali, centralna džamija ipak ima svoje specifičnosti i ljudi zaduženi za protokol su jednostavno u poziciji da moraju naći rješenje kako da dočekaju diplomate, goste i druge zvaničnike bez da stvaraju gužvu ili nekoga pomjeraju. Nezgodno je nakon sabaha i nakon što ljudi klanjaju, nekome reći da se pomjeri i napravi prostor za one koji će učiti do bajram-namaza. Zato se ovako privremeno obilježi tih nekoliko safova. Ko klanja u Begovoj, on to i zna", stoji u pojašnjenju Rijaseta IZBiH za portal Faktor.ba koje je objavljeno tokom jučerašnjeg dana.
U pojašnjenu stoji nekoliko potpuno nelogičnih stvari, pa ćemo ih probati pobrojati u nastavku ovog teksta.
1) Safovi za goste iz diplomatskog kora
"Tih nekoliko safova se uvijek ostavljalo za goste prije svega iz diplomatskog kora. Ovaj Bajram su tu klanjali i članovi delegacije Iranskog parlamenta koji su se zadesili u našoj domovini".
Iz objašnjenja Rijaseta nimalo nije jasno šta oni podrazumijevaju pod pojmom "diplomatskog kora"? Da li pod diplomatski kor spadaju članovi Predsjedništva BiH, da li tu spadaju članovi određenih političkih partija u Bosni i Hercegovini sa povlasticama da nam upravo oni budu vjersko-političke nadobudne vođe? Da li se pod diplomatskim korom podrazumijeva da u prvim safovima Begove džamije klanjaju političari? Da li to podrazumijeva da je prvi saf konkretno rezervisan za Bakira Izetbegovića, Denisa Zvizdića i Fadila Novalića i po kojem osnovu oni zaslužuju da klanjaju u prvim safovima Begove džamije, a tamo ne mogu klanjati, primjera radi, svršenici medresa, imami ili studenti Fakulteta islamskih nauka, koji su sposobni da zamijene imama u slučaju da mu se nešto desi ili da napravi grešku prilikom učenja na namazu? Jesu li članovi tih delegacija sposobni da budu uzorne i čestite muktedije i da zamijene imama, te da predvode džemat i ko im je dao ovlasti da budu to što jesu? Koju su islamsko-teološku školu završili kako bi se smatrali dostojnim te obaveze?
2) Safovi se popunjavaju nakon što se smjeste zvanice
"Čim se smjeste zvanice na centralnoj bajramskoj svečanosti safovi se popunjavaju kao i u svakoj drugoj džamiji".
Islam nas uči da su pred Bogom svi jednaki, od prvog do posljednjeg. Najbolji primjer za to je aktuelni obred hadždža na kojem se siromah moli odmah do bogataša, gdje se tamnoputi Afrikanac odmah moli do bijelog Evropljanina, gdje su sve rase, nacije, vjere i klasni staleži potpuno nebitni. Pred Uzvišenim Allahom su svi jednaki. Ne postoje nikakve delegacije ili ljudi sa povlasticama koji bi trebali imati privilegije kod Boga. To u islamu uopće ne postoji, ali je očigledno to bio slučaj na centralnoj bajramskoj manifestaciji u Begovoj džamiji u Sarajevu.
3) Derogacija samog sebe
"Ne znamo zašto se to ove godine problematiziralo, ali razumijemo da se ljudima može učiniti čudno jer to nije praksa u našim džamija i ne teba biti."
Ovdje je pojašnjenjem Rijaset derogirao sam sebe. Jasno su naglasili da to nije praksa u našim džamijama i da to NE TREBA da bude praksa u našim džamijama, ali se to ipak dogodilo. U rečenici prije napišete kako je špaga predviđena da se prije nje smjeste određene "delegacije", a nakon toga se u istom saopćenju kaže kako to nije praksa da se radi u našim džamijama i da tako ne treba biti. Potpuno nelogično i nejasno pojašnjenje koje samo sebe pobija.
4) Džamija nije parking pa da postoje rezervacije
"Ljudi zaduženi za protokol su jednostavno u poziciji da moraju naći rješenje kako da dočekaju diplomate, goste i druge zvaničnike bez da stvaraju gužvu ili nekoga pomjeraju".
Ponovo se vraćamo na stavku i pojašnjenje broj jedan. Da li ovo podrazumijeva da su diplomate, gosti i drugi zvaničnici bh. političari koji i u džamijama imaju veća prava od običnih vjernika? U svetom mjestu gdje niko nema pravo da ima veće pravo nad drugim se prave mjesta za delegacije i visoke zvaničnike, čitaj za bh. političare i one koji se kunu u bošnjaštvo?
Uostalom, džamija, kao sveto mjesto gdje se obavlja namaz, nije nikakva vrsta kafane ili bilo kakvog drugog objekta gdje bi se rezervisala mjesta za nekoga, posebno ako taj neko ide odmah do imama, ali nema mogućnost i nije u stanju da se ponaša kao "muktedija", neko ko je u stanju da zamijeni imama kada on pogriješi ili kada mu se desi nešto da mu je potrebna zamjena.
5) Rukovanje političkog vrha odmah u mihrabu do reisa
Ova stavka nije naglašena u objašnjenju, ali teško da je ikome jasno zbog čega bi se političari i ostali ljudi iz političkog zvjezdanog neba u BiH trebali nalaziti u mihrabu kako bi se pozdravljali sa ostalim džematlijama i kako bi glumili reisove zamjenike.
To je, posebno u Begovoj džamiji, već odavno slučaj, pa tako nije čudo ako pored reisa Huseina ef. Kavazovića ili zamjenika reisa Bajram čestitate političkoj eliti iz Bosne i Hercegovine.
Zbog čega u mihrabu ne bi mogao da bude sasvim obični džematlija iz drugog ili trećeg safa?
6) Svrha špage?
Na pomalo satiričan način, na društvenim mrežama, sam pokušao ukazati na ovu ograničavajuću lakrdiju iz svetog mjesta.
U prvu (VIP zonu) idu oni nadobudni, širokogrudni, plemenite čehre i obraza, čiste bošnjačko-arijevske krvi, oni koji vedre i oblače (i kad treba i kad ne treba), predstavnici uleme kod nas, naše vođe, naši presveti, naši životni uzori čije slike držimo na zidovima soba. Jednostavno rečeno, naš vjersko-politički jet set. U drugu zonu, kao što i sami vidite, idu obične muktedije (s naglaskom na "obične"). Mene je, primjera radi, moj efendija još u mektebu učio (a zamislite kasnije proširene hronološke slike o tome) da su muktedije ljudi koji klanjaju za imamom, te da te muktedije, s naglaskom na prvi saf, moraju biti ljudi koji su spremni da u svako doba dana i noći zamijene/pomognu efendiji ukoliko ovaj "zašteka" u namazu. Ta njihova plemenita čehra i kristalno čista bošnjačko-arijevska krv im dopušta da budu u VIP-u, ispred muktedija koje su iza crte, a koje su u stanju da zamijene imama. Svrha špage?!
7) Mjesto rezervisano za učače koji nisu bili tu
Posebno je nejasno šta pod ovim misle oni koji brane ideju "odvajanja" vjernika u Begovoj džamiji. Tokom prenosa na državnoj televiziji se sasvim jasno moglo vidjeti da učači uopće nisu bili u ograđenom dijelu džamije, nego da su se nalazili na musanderu, tzv. balkonu džamije, što se jasno vidi na fotografiji.
Dakle, činjenica je da su prvi safovi ostavljeni upravo za one zvaničnike o kojima je priča Rijaset IZBiH. Podsjećamo još jednom, "zvaničnici" su uglavnom pripadnici političkih partija iz Bosne i Hercegovine.
8) Muktedije iz prvih safova moraju biti spremne da zamijene imama
I najkonkretnije pitanje iz svega slijedi: Da li su ljudi iz delegacija, zvaničnici/političari iz prvih safova u stanju da budu muktedije (u punom smislu te riječi) i da zamijene imama kada je to potrebno?
Jesu li ljudi iz delegacija, zvaničnici/političari spremni i jesu li u mogućnosti da urade to što islam od njih traži - da zamijene imama kada je to potrebno? Koju su školu za to završili? Koje su obrazovanje stekli? Gdje su učili o vjeri? Na koji način izgovaraju kur'anski tekst i znaju li uopće poruku/prevod istog? Znaju li pravilno, po tedžvidu, učiti Kur'an? Znaju li propise oko klanjanja Bajram-namaza? Napominjem da je Kiraet jedan od uvjeta da bi vam namaz bio valjan i primljen, a to podrazumijeva ispravno učenje Kur'ana u namazu. Jesu li političke muktedije u stanju da ispune taj šart/uvjet kada bude potrebe da se zamijeni imam koji napravi pogrešku? Zbog toga je Uzvišeni Allah, preko svoga poslanika Muhammeda a.s., naredio da u prvim safovima budu oni koji su u stanju da zamijene imama, a ne nekakve delegacije, političke vođe, zvaničnici i druge političke elite, kojima je ispravno učenje Kur'ana u domenu misaone sintagme.
Kod Boga nema zvaničnika, kod Boga su svi jednaki. Kod Uzvišenog Allaha nema nikakvih špaga, kod Njega su svi jednaki. Kod Boga nema privilegija, kod Njega su svi jednaki. Kod Uzvišenog Allaha nema političara i delegacija, kod Njega su svi jednaki. Kod Boga nema odvajanja u džamiji, kod Njega su svi jednaki. Tačka.
Novinar: Haris Ahbabović